Ciekawostka

Nasiona lnu, czyli siemię lniane jako naturalne źródło zdrowia

Nowy projekt - 2023-07-24T152704.998

Coraz częściej sięgamy po nasion lnu ze względu na jego korzystny wpływ na organizm. Najbardziej dostępne są cztery formy przeznaczone do spożycia  dla ludzi to całe siemię lniane, mielone siemię lniane, olej lniany oraz częściowo odtłuszczona mączka lniana.

Siemię lniane jest cennym źródłem kwasów omega-3, kwasu alfa-linolenowego, lignanu, diglukozydu, secoisolariciresinolu i błonnika. Związki te poprzez swoje działanie przeciwzapalne, zdolności antyoksydacyjne i właściwości modulujące lipidy mogą zapewnić bio aktywność cenną dla zdrowia zwierząt oraz ludzi.

Omega -3 dlaczego?

Kwasy tłuszczowe omega -3 są fundamentem do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Nasz organizm potrzebuje ich do budowania między innymi tkanki mózgowej i błon komórkowych. Syntezy hormonów, wspomagania przemiany materii oraz obniżenia poziomu cholesterolu.

Mają też działanie przeciwmiażdżycowe, hamują agregację płytek krwi. Siemię lniane jest także często wykorzystywane w zaburzeniach funkcjonowaniu przewodu pokarmowego np. w zaparciach, biegunkach. Błonnik reguluje pracę układu pokarmowego, poprawia perystaltykę jelit, pozwala wyregulować pracę przewodu pokarmowego, ułatwia wypróżnianie oraz daje większe uczucie sytości. Co ciekawe, wiąże także w jelicie zbędne produkty przemiany materii, w tym toksyny i pomaga usunąć je z organizmu. Nasion lnu są także prawdziwą skarbnicą witaminy E, która jest rozpuszczalna w tłuszczach. Witamina E jest naturalnym przeciwutleniaczem oraz chroni komórki przed niekorzystnym działanie wolnych rodników. W siemieniu lniany znajdziemy także witaminy z grupy B.

Co jeszcze znajdziemy w siemieniu lnianym?

Zawartość minerałów waha się od 3 – 8%. Śladowe pierwiastki, które możemy znaleźć w siemieniu lniany to: wapń, cynk, żelazo, miedź, mangan, selen. Występuje także ok. 10% fosforu, ale w postaci fosfatydów, szczególnie lecytyny. Bierze ona udział w rozmaitych procesach przemiany materii, uczestniczy w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i stanowi barierę ochronną dla ścian żołądka.

Sterole co one robią?

Sterole blokują receptory estrogenowe, chronią organizm przed niekorzystnym działaniem reaktywnych form tlenu, zwanych popularnie wolnymi rodnikami. Wykazują działanie przeciwnowotworowe.

Lignany, co to jest?

Lignany należą do składników biologicznie czynnych, wykazują właściwości – przeciwnowotworowe – hamują podział komórek,

– hepatoprotekcyjne – chronią miąższ wątroby przed toksycznym działaniem niektórych substancji,

– zmniejsza niekorzystne objawy menopauzy,

– zmniejsza poziom „złego” cholesterolu,

– frakcja LDL – zmniejsza ryzyko wystąpienia rak jelita grubego,

– mają działanie przeciwmiażdżycowe, hipoglikemiczne i przeciwcukrzycowe,

– hamuje rozwój bakterii i grzybów chorobotwórczych.

Śluzy roślinne, dlaczego są tak cenne?

Śluzy roślinne zawarte w nasionach lnu są cennym składnikiem dietetycznym. Złożone z wielocukrów i białek, które w środowisku wodnym wykazują właściwości pęczniejące. Zawartość substancji śluzowych w nasionach lnu waha się od 3 do 9%. Śluzy roślinne działają osłaniająco i powlekająco, łagodzą podrażnienia przewodu pokarmowego, chroniąc ściany żołądka.

Co to są aminokwasy egzogenne?

Aminokwasy egzogenne muszą być dostarczane wraz z pożywienie. Ludzki organizm nie syntezuje sam aminokwasów. W nasionach lnu znajdziemy wysoką zawartość leucyny, lizyny i fenyloalaniny, regulują czynności hormonalne. Natomiast tryptofan korzystnie działa na wzrok. W przemianie materii i przyswajaniu pozostałych aminokwasów uczestniczy treonina.

Co z tymi flawonoidami?

Flawonoidy działają przeciwutleniająco, czyli opóźniają procesy starzenia. Nasion lnu pozytywnie wpływają na zdrowie i są wykorzystywane w profilaktyce wielu chorób, dzięki cennym właściwością. Siemię lniane sprawdzi się u kobiet, jak i mężczyzn. Dlatego warto sięgnąć po same nasiona lnu, czy olej lniany tłoczony na zimno.

 

Bibliografia: 1) „Nasion lnu – naturalne źródło zdrowia i urody” Lech Bartkowski – Instytut Włókien i Roślin Zielarskich, Poznań. 2) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6567199/

Dodaj komentarz

O czym chcesz poczytać?